17 Aralık 2009 Perşembe

BUGÜN MEVLANA'NIN ÖLÜM YILDÖNÜMÜ


Bugün Mevlânâ'nın aşkların en büyüğüne, Hakkın rahmetine kavuştuğu gündür. Mevlânâ'nın ölüm gününe, gelin gecesi manasına gelen "Şeb"i Arus Günü" denir. Zira Mevlânâ öldüğü zaman sevdiğine, aşkına yani Allah'a kavuşacaktır. Bu yüzden Şeb-i Arus, Mevlânâ için ölüm günü değil, düğün günü, gecesidir. Bu yüzden Şeb-i Arus gününde müzik eşliğinde semâ yapılarak mevlâna anılmaktadır… Hz. Mevlana'nın hayatını kaybettiği gün olan 17 Aralık 1273 tarihi, o günden sonra Şeb-i Arus yani sevenin sevdiğine kavuştuğu gece olarak adlandırılıyor. Her yıl 17 Aralık'tan önce başlayan etkinlikler 17 Aralık günü düzenlenen sema töreni ile son buluyor. Şeb-i Arus Törenleri Hz. Mevlana kendi ölümüne Allah'a duyduğu aşktan dolayı sevgiliye kavuşma yani düğün gecesi demiştir.

Bir gazelinde şöyle demiştir Mevlâna:
"Öldüğüm gün tabutum götürülürken, bende bu dünya derdi var sanma...
Benim için ağlama, yazık, vah vah deme;
Şeytanın tuzağına düşersen, o zaman eyvah demenin sırasıdır.
Cenâzemi gördüğün zaman firâk, ayrılık deme.
Benim kavuşmam, buluşmam işte o zamandır.
Beni toprağa verdikleri zaman, elvedâ elvedâ demeye kalkışma.
Mezar, cennet topluluğunun perdesidir.
Batmayı gördün değil mi? Doğmayı da seyret, güneşle aya gurûbdan hiç ziyân gelir mi?
Hangi tohum yere ekildi de bitmedi? Ne diye insan tohumunda şüpheye düşüyorsun?
Hangi kova kuyuya salındıda dolu dolu çıkmadı?
 Can Yusuf"u ne diye kuyuda feryad etsin? Bu tarafta ağzını yumdun mu, o tarafta aç.
Zîrâ senin Hayy-u Hû'yun, mekânsızlık âleminin fezâsındadır."
Bu manaya istinaden her yılın Aralık ayında Vuslat yıldönümleri çerçevesinde Şeb-i Arûs törenleri yapılır.
Ayrıca bugün Hicri takvime göre Muharrem ayının 1.günü yani hicri yılbaşı.Herkesin hicri yılbaşını kutlar sağlıklı,huzurlu,barış dolu mutlu günler dilerim...

1 yorum:

  1. ladygreenriver18 Aralık 2009 12:39

    sizinde hicri yılbasınız kutlu olsun Filizcim.Ben sule sayfanızı bugun gördum ve gzme imkanı buldum yaptıklarınız cok guzel ellerinize,yüreginize saglık.Ben de bir hafta önce blogumu kurdum cok fazla takip ettigim blog var artık bunlardan biri de sizsiniz ama takip etme nasıl yapılıyor bilmiyorum.yeni actıgım için bir de sayfanın arka planı cok seker.geyik,kardan adam falan bu da nasıl yapılıyo bilmiyorum ama inşallah ben de alısacagım.bana da beklerim.www.ladygreenriver.blogcu.com
    sevgiler
    şule

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için teşekkür ederim.Her blog yazarı gibi yorum okumaya ve cevaplamaya bayılıyorum:))